Wat ik ooit heb gemist, heb ik zelf ervaren en omarmd

Gepubliceerd op 15 september 2024 om 09:34

Ik ben Nina, 51 jaar oud en inmiddels 20 jaar werkzaam op het MBO als docent, begeleider en loopbaancoach van studenten. Door de jaren heen heb ik niet alleen mijn passie voor het onderwijs ontwikkeld, maar ook een diepe drijfveer om mensen te helpen die, net als ik, worstelen met zelfveroordeling, onzekerheid en het voldoen aan de verwachtingen van anderen.

Vanuit mijn eigen ervaringen met negatieve gedachten over mezelf, momenten van hulpeloosheid en het gevoel van vastlopen, ontdekte ik hoe krachtig het kan zijn om deze gevoelens te transformeren. Door bewustzijn en acceptatie ben ik in staat geweest mijn onzekerheden om te zetten in mijn grootste krachten. Deze reis naar zelfontwikkeling heeft me geleerd om niet alleen mezelf, maar ook anderen te begeleiden op een soortgelijk pad.

De kracht van NLP in mijn coaching

Mijn passie voor coaching leidde ertoe dat ik besloot om een opleiding te volgen als NLP Practitioner en Trainer. NLP (Neuro-Linguïstisch Programmeren) is voor mij veel meer dan een set technieken; het gaat over écht contact maken met anderen. Communicatie staat hierbij centraal: niet alleen door te praten, maar vooral door te luisteren, te kijken en de juiste vragen te stellen, zonder aannames. Vanuit het principe dat iedereen handelt vanuit een positieve intentie, zoek ik naar de vraag achter het gedrag. Dat opent de deur naar unieke eigenschappen en krachten die iedereen in zich draagt.

Autisme en de uitdagingen in het onderwijs

De laatste jaren ben ik me meer gaan richten op het coachen van mensen met autisme. Dit kwam voort uit de groeiende groep studenten met een autismediagnose waarmee ik te maken kreeg. Vaak gepaard met andere uitdagingen zoals ADHD, sociale angst of eetstoornissen. Ik zag van dichtbij hoe moeilijk het voor hen is om mee te komen in het systeem en hoeveel energie het kost om zonder stress succes te boeken. Het uitvalpercentage onder deze studenten is hoog, en dat raakte me.

Mijn werk als autismecoach richt zich op het geven van handvatten en interventies die specifiek aansluiten bij de behoeften van deze studenten. Ik geloof in een positieve, oplossingsgerichte aanpak waarbij de cliënt altijd aan het roer staat. Door in samenwerking met hen een ontwikkelingsplan op te stellen, kunnen we stap voor stap doelen bereiken, evalueren en bijstellen. Wat voor mij essentieel is, is niet alleen de begeleiding van de persoon zelf, maar ook het meenemen van de omgeving. Kennis over autisme is cruciaal voor iedereen die deel uitmaakt van het systeem waarin deze studenten zich bevinden.

Een volgende stap: trainingen geven

Naast mijn werk als coach ben ik ook begonnen met het geven van trainingen. Deze trainingen zijn gericht op professionals, ouders en iedereen die meer wil leren over autisme en de manier waarop we mensen met autisme beter kunnen ondersteunen. De combinatie van mijn achtergrond in NLP en mijn specialisatie in autisme maakt dat ik praktische en effectieve methoden kan aanbieden die écht het verschil maken.

Of het nu gaat om een student die moeite heeft met zichzelf te accepteren, of een ouder die zich machteloos voelt, mijn doel is altijd hetzelfde: samen groeien naar een plek van bewustzijn, acceptatie en succes.

Samen kunnen we de weg vinden, met kleine stappen, maar altijd vooruit.

Liefs, Nina